Even voorstellen …
Met enige regelmaat kunt u een interview van een van de huurders van KantoorinEnschede.nl verwachten. KantoorinEnschede.nl heeft naast de drie bedrijfsverzamelgebouwen Het Tromphuis, Kantorencentrum Schuttersveld en Bedrijvencentrum Rigtersbleek, ook ander commercieel vastgoed in Enschede en omstreken.
Vandaag het interview met Joost Aalbers, mede-eigenaar en mede-oprichter van het multimedia- en ICT-bedrijf Mediavisie. Mediavisie is gevestigd op het Business & Sciencepark aan de Institutenweg 39 te Enschede en heeft een tweede vestiging in Deventer.
Uiteraard willen we graag weten wie Joost Aalbers is.
Joost is getrouwd, vader van een tweeling van zeven jaar en woont in Enschede. Hij tennist graag en doet aan fitness. Door zijn liefde voor Afrika is hij Afrikaanse kunst gaan verzamelen. Dit is te zien aan zijn kantoor. In 1998 is hij, op zijn achttiende, samen met zijn moeder en tevens mede-oprichtster, Jeannette Leerkamp, het bedrijf Mediavisie begonnen. Hij heeft zich het principe ‘learning by doing’ eigen gemaakt, met behulp van een zeer goed team, want zoals hij zelf zegt: “Daar valt of staat het bedrijf mee!”
Wat doet Mediavisie?
Mediavisie is een innovatieve ICT-dienstverlener voor de onderwijs- en arbeidsmarkt. Door online media en intelligente software kunnen we slimmer organiseren en beter communiceren. Het bedrijf is een specialist in het ontwikkelen van tools waardoor bedrijven beter kunnen presteren. Daarnaast is Mediavisie uitgever van loopbaanportals (ROC.nl en OpleidingenWerk.nl) en is zij marktleider op het gebied van onderwijs- en arbeidsmarktcommunicatie.
De loopbaanportals van Mediavisie worden jaarlijks door miljoenen mensen bezocht en zorgen voor een schat aan informatie over zoekgedrag, trends en ontwikkelingen op het gebied van onderwijs, stages en de arbeidsmarkt. Mediavisie zorgt er vervolgens samen met trendwatchers, docenten, decanen, mentoren, vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven en van universiteiten voor, dat deze informatie wordt geanalyseerd en gebruikt om toekomstscenario’s voor de middellange termijn te schetsen.
De jarenlange ervaring van Mediavisie op dit gebied zorgt voor een betere match tussen leerling, opleidingen en het bedrijfsleven. Leerlingen en studenten willen werk dat bij hun past, zodat ze kunnen doen waar ze goed in zijn. Door de persoonlijke competenties van individuen te koppelen aan opleidingen, stageplekken en vacatures krijgen mensen meer grip op hun leven en op hun loopbaan. Opleidingen krijgen meer gemotiveerde leerlingen en hebben minder te maken met vroegtijdig schooluitval. Kortom: bedrijven presteren beter omdat ze de juiste persoon op de juiste plek hebben, mensen worden gelukkiger omdat ze doen waar ze goed in zijn.
Wat is jullie doel?
Mediavisie wil mensen, opleidingen, bedrijven en gemeenten de informatie en tools geven om samen aan een nieuwe en moderne maatschappij te werken. Met behulp van online tools kunnen mensen veel meer uit zichzelf, de organisatie en anderen halen.
Wat is kenmerkend voor jullie bedrijf?
We zijn innovatief, waardoor we waarde kunnen creëren voor overheid, onderwijs en organisaties om goed te anticiperen op de nieuwe economie. Op de site van Mediavisie kun je een overzicht vinden van de onderwerpen die bij de oude economie en bij de nieuwe economie horen. Tevens hebben wij een film gemaakt met de titel ‘Future Proof’, waarin te zien is waar de economie naar toe gaat. Deze visie is belangrijk voor het nemen van goede strategische beslissingen. Wij werken graag samen, begrijpen de vraagstukken en vinden het fantastisch als bedrijven en individuen succesvol zijn door het gebruik van de door ons ontwikkelde tools.
Hoe ziet de toekomst eruit?
Door de snelle ontwikkelingen op het gebied van ICT, kunnen wij steeds meer betekenen voor organisaties. We staan nog maar aan het begin van de nieuwe economie. Er gaat ontzettend veel veranderen. Een standalone website is niet meer interessant. De frontoffice, midoffice en backoffice, horen onderdeel uit te maken van een hedendaagse website. Met betrekking tot de toepassing van multimedia maken wij gebruik van drones voor videoproducties, om vanuit verschillende invalshoeken een goed beeld te krijgen. Bewegend beeld en geluid in plaats van statische tekst en foto’s worden steeds belangrijker. Daarnaast zal virtual reality binnen e-learningprogramma’s in de toekomst veel gevraagd worden.
Wat is jouw favoriete quote?
Je bent zo goed als je laatste resultaat!
Wat is voor jou het grootste pluspunt aan de vestigingslocatie Enschede?
Ons bedrijf is gevestigd op een van de mooiste bedrijventerreinen van Nederland. Het heeft een aantrekkingskracht door de Universiteit Twente en doordat er veel innovatieve bedrijven zijn gevestigd. Door met elkaar samen te werken ontstaat een interessante spin-off.
Joost, maak de volgende zin af: Je bent pas echt tevreden als …………….
Wij met z’n allen een goed resultaat hebben bereikt!